Daar stond ik dan, voor een bomvolle HIFI, met Prunk, een paar tracks te draaien

Een interview met Chris Stussy

Chris Stussy, ook wel bekend als Niels Steenbergen, wachtte ons op de Neude op. Hij begint vol enthousiasme te vertellen over zijn liefde voor muziek, zijn plezier in het draaien en vooral ook in het produceren. Wij wilden natuurlijk beginnen met de hamvraag:

“Chris Stussy, hoe de fuck ben je daarop gekomen?”

Niels: “Nou, het is eigenlijk veel gemakkelijker dan het lijkt. “Christiaan” is mijn tweede naam, die ik voor het gemak afgekort heb. Het idee voor “Stussy” kwam van een maat af. Hij nam de eerste twee letters van mijn achternaam, en begon daarmee te spelen. Daar kwam “Stussy” uit. En dat klonk gewoon chill, dus is dat blijven hangen.”

“En hoe is deze liefde voor muziek begonnen, is dat iets wat er al vanaf jongs af aan ingebakken zat?”

Niels: “Ik denk wel dat het een beetje in mijn familie zit. Mijn vader luisterde, en luistert nog steeds, naar veel oude jazz- en discoplaten. Ik kreeg het dus inderdaad vanaf jongs af aan al mee. Liefde voor het draaien ontstond eigenlijk heel random. Ik was op een huisfeestje van een maatje en er was zo’n simpele midi-controller aanwezig. Zo eentje waarmee je met het grootste gemak liedjes in kan mixen. Ik zag hoe een gast bezig was die shit in te mixen en was meteen verkocht. Ik haalde zelf ook precies dezelfde controller en ging er thuis mee aan de slag.”

“Haha, dat draaien begon dus eigenlijk per ongeluk. Mixte je toentertijd ook al housetracks of ben je met een heel ander genre begonnen?”

Niels: “Haha, ik heb van alles geprobeerd. Zo leerde ik gaandeweg ook dat hiphoptracks op een andere manier ingemixd moesten worden dan technotracks en dat je dan ook echt op andere dingen moet letten bij zulke tracks.”

“Alles zelf aangeleerd, heb je dan op een gegeven moment zelf ook CDJ’s* aangeschaft om mee te oefenen?”

Niels: “Nope. Nooit gedaan, nu ook nog steeds niet. Wel grappig eigenlijk, mijn eerste gig was voor een wedstrijd met als prijs een plekje in de line-up op Starbeach, die vakantiebestemming. Het was meteen ook de eerste keer dat ik achter CDJ’s stond. Ik had nog nooit zulke decks aangeraakt, dus hup USB’tje erin en mixen maar. Ik moest dus echt al draaiend leren hoe die shit werkte. Met uiteraard een paar foutjes als gevolg, wat overigens het publiek niet merkte, maar de jury helaas wel.”

“Hoe zit het dan met het produceren, ik neem aan dat je daar meer aandacht op hebt gevestigd, aangezien je geen CDJ’s thuis hebt staan?”

Niels: “Scherp! Ja, inderdaad. Produceren neemt aardig wat van mijn tijd in. Ik ben er eigenlijk doordeweeks non-stop mee bezig. Ik vind het ook heel erg interessant. Er zijn zoveel manieren waarop tracks geproduceerd kunnen worden en ik wil zoveel mogelijk manieren onder de knie krijgen. Die workshop met Detroit Swindle heeft me daarbij echt een boost gegeven, een geweldige ervaring was dat.”

Niels vertelde vervolgens met een mooie fonkeling in zijn ogen over hoe het grote Houseduo Detroit Swindle hem hadden uitgenodigd voor een workshop waarin hem allerlei technische kneepjes werd uitgelegd en werd laten zien.

Niels: “Dat is toch zo vet. Detroit Swindle(!!) die jou uitlegt hoe alles werkt in hun eigen studio. Zij hadden allerlei synthesizers staan en daarmee mocht ik allemaal mee aan de slag. Heel vet. Die workshop had me echt een boost gegeven en me nog meer geïnspireerd en gemotiveerd.”

“En nu ben je als een malle aan het produceren, zelfs tracks gemaakt samen met Nobody’s Fools, Guy Johnson en ook Prunk!”

Niels: “Ja, inderdaad, allemaal hele chille gasten. Vooral Prunk heb ik best hoog zitten. Mijn eerste ontmoeting met hem was al onbeschrijfelijk: Ik was jarig en met een paar vrienden uit Leiden waren wij een paar cocktails gaan drinken. We zaten daar net toen één van hen werd opgebeld door Nils (Prunk). “Ja ik draai bij jullie in de buurt, komen jullie langs?”. Zo gezegd, zo gedaan. Ik mocht op mijn verjaardag aanwezig zijn bij een dik studentenfeest in de HIFI, waar Prunk aan het draaien was. Op een gegeven moment keek hij me aan en maakte hij een gebaar dat ik dichterbij de decks moest komen. Vervolgens overhandigde hij mij de koptelefoon. Wtf, weetjewel. Besef gewoon dat ik maar een paar woorden met hem had uitgewisseld en nu geeft hij mij opeens de koptelefoon aan. Hij wist waarschijnlijk van mijn liefde voor het draaien af, denk ik. Daar stond ik dan, voor een bomvolle HIFI, met Prunk, een paar tracks te draaien. Geweldig.”

“Ah dat zijn echt momenten om te koesteren inderdaad. Is zo ook de samenwerking tussen jullie begonnen?”

Niels: “Ja, in de week erop belde hij mij op en nodigde mij uit om een keer langs te komen. Het feit dat hij nu nog steeds tijd maakt om mij onder zijn hoede te nemen, hij houdt namelijk toezicht op mijn boekingen, terwijl hij met zoveel bezig is, dat is voor mij eigenlijk zo raar. Hoe moet je zo iemand bedanken, dat is gewoon bijna niet te doen met woorden.”

“Is die Prunk-achtige sound, ook een beetje een sound die bij jou past? Dat zou het natuurlijk nog mooier maken!”

Niels: “Ja zeker! Mijn sound kan je zeker vergelijken met die van Prunk alleen dan m'n eigen twist hieraan gegeven natuurlijk! Zeker in de tijd waar we nu zitten, met de zomer die eraan komt wordt mijn sound zeker iets meer credible gericht met zomerse invloeden.”

Niels lichtte toen vervolgens toe dat hij bij het produceren zijn sound zich een beetje heeft ontwikkeld van een beetje Techy-house naar Soul-achtige house. Hij legde uit dat hij uit veel verschillende bronnen put. Zo houdt hij er van om bijvoorbeeld echte bassgitaren te gebruiken voor lekkere basslines en hoe credibility wel een belangrijk aspect voor hem is. Hij wil graag tracks produceren die zijn visie op muziek en sound blijven behouden. Hij maakt kleine uitstapjes qua sound, naar bijvoorbeeld jazz (die een belangrijkere inspiratiebron voor hem is, komt er ook goed tot rust mee), maar ook bijvoorbeeld naar disco, waarin hij veel vocals en samples heel vet vindt. Met dat soort kenmerken werkt hij zelfs het liefst.

Niels: “Bij het draaien, houd ik er zelfs van om tracks te draaien die eigenlijk niet zo heel bekend zijn, maar uiteraard kwalitatief heel dik. Zo zit iedereen bijvoorbeeld Beatport uit te kammen voor allerlei vette tracks, maar ik zit vooral op Traxsource. Shit vinden wat niemand kent, maar wat net zo dik is.”

Credibility, underground, groove, Chicago-house, gedrevenheid, energiek, bescheidenheid. Dat zijn enkele kenmerken die bij deze zeer talentvolle jongeman naar voren komen. Met releases bij verschillende labels, boekingen bij onder andere Puur en Verknipt Festival en vele producties, waaronder enkele met vette DJ’s als Prunk, die uitgebracht gaan worden, ziet 2015 er nu al voorspoedig uit voor Chris Stussy.