Inspiratie en jonge nieuwe DJ's/producers die mij inspireren om weer pushen om verder te gaan, zijn reuze belangrijk.

Een interview met Michel de Hey

Na dertig jaar te hebben bivakkeerd in de dancewereld, willen wij graag een terugblik werpen op het begin. Hoe ben je in dit vak beland?


"Ik draaide op mijn 11e al op klasse avonden met cassette bandjes en singels en ik was meteen hooked, daarna op een camping disco. Om aan de bak te komen, ben ik als 18jarige broekie mee gaan doen met mix en scratch wedstrijden. Euuh dat was zeg maar voor de house :)
Zo kwam ik een keer in een club terecht in Rotterdam, De Blue-Tekk Inn,  daar draaide Paul Elastak, en nee gabber bestond toen ook nog niet!
Paul haalde mij daarbij, wat hij in mij zag of hoorde, weet ik niet, maar ik was dolblij dat ik vast in een club kon draaien en zo ben ik eigenlijk in Rotterdam begonnen met alles."
 
Waar was jouw eerste gig? Kan je meer vertellen over hoe je dat eerste optreden ervaren hebt?
"De eerste keer was echt op een klasse avond, lekker in een rij dansen en wachten tot de slome liedjes gedraaid gingen worden voor het slijpen( bestaat die term nog???)
Ik bleef dan stug disco draaien maar ach ja soms gingen de hormonen ook opspelen en werden de lichten gedimd en liet ik ook mijn moves zien.."
 
Met jouw eerste recording release “Break” brak je door tot in de US Dance Charts. Heb je altijd affiniteit gehad met dat soort type sound? Funky techno-achtige vibe?


"Ik had daarvoor al 1 plaat gemaakt, maar Break was de eerste die echt doorbrak. Het was meer early hardcore/rave plaat, en hoe :)
Ik wist va niks in die tijd maar ik vond het allemaal super gaaf, ik was denk ik 1 van de eerste NL djs die toen op tournee mocht in de USA daar ontmoette ik Josh Wink voor het eerst draaide ik met Jeff Mills en Joey Beltram in de Limelight ontmoette ik Armand van helden die geen cent te makken had, DJ Hell die met een sok op zijn hoofd liep etc super coole trip. In die tijd draaide ik rave en een korte periode ook hardcore. Een Roland 909 onder mijn arm mee naar gigs en knallen! Maar ik merkte dat ik techno en house het tofste vond dus ben ik daar mee verder gegaan. Ik heb altijd meer een voorliefde voor de wat meer funky techno gehad en nog steeds vind ik techno zeker als het wat meer swingt is te gek. Het fijnste vind ik als ik in een set van house naar techno en weer terug kan draaien niet 1 sound maar alles in set stoppen."

En na dertig jaar in het vak, hoe blijf je innoveren en vernieuwen om zo relevant te blijven als Michel de Hey?


"Pfff, inspiratie is belangrijk, nieuwe jonge DJS en producers die mij inspireren om weer pushen om verder te gaan en de muziek zelf blijft een constante stroom van inspiratie. Een team van mensen om je heen hebben wat goed voelt, waarin je elkaar stimuleert en nieuwe dingen ontdekt.
Verder doen wat goed voelt, ik had een periode dat ik op alle Main-stages stond te rammen en vond dat fantastisch. Maar op een gegeven moment miste ik een bepaalde sfeer, intimiteit en gezelligheid en wilde ik een andere kant uit. Dat vond niet iedereen even slim maar voor mij voelde het goed, en ik ben er nog steeds dus en het voelt nog steeds goed."


En zo staat aankomend jaar Michel weer Awakenings 19 februari en 26 juni (festival). Niet alleen Awakenings heeft weer gemerkt dat Michel de Hey, desondanks zijn rijpe jaren in de scene, zich nog totaal goed uit de voeten kan met de huidige scene. Thuishaven heeft recentelijk nog een uitverkochte editie gehad met HEY! Tijdens ADE waren de feesten van HEY! ook volledig uitverkocht. Dit bracht ons op een ander punt, want zoals de meesten weten, heeft Michel op verscheidende podia gestaan.


Van gigs in clubs tot aan festivals. Op welke plek geniet jij het meest?


"Hangt af van mijn bui, de club, de organisatie, het publiek af alles telt voor mij mee en als dat allemaal klopt dan kan ik het bij allebei super naar mijn zin hebben
al bijf ik wel een DJ-dier en wil het liefst zo lang mogelijk draaien en dat gaat makkelijker in een club dan op een groot festival. wat logisch is omdat er veel meer stages zijn en de spanningsboog veel korter is."
 
Ook treed je op in veel verschillende landen. Wat is je mooiste ervaring geweest?


"Dat zijn altijd van die onmogelijke vragen, ik las laatst een lijst van de meest legendarische clubs ik had er in 10 gestaan of zo en dat waren dan ook wel echt toffe avonden
DC10, Space Ibiza, Wonb Japan, Pacha Buenos Aires, maar ook feesten zoals  Timewarp etc  de lijst is lang en blijft hopelijk door groeien:)"
 
Hoe is de totstandkoming van HEY! Records verlopen? Hoe heb je dat proces ervaart?


"Ik had EC records met best wat artiesten en ik wilde zelf wat meer uitbrengen zonder dat het de releases van mijn artiesten op EC in de weg zou zitten.
Maar het rare was dat opeens allerlei buitenlandse producers wel op HEY! wilden remixen maar niet voor EC, die hadden meer een klik met de hey! sound, Paul Kalkbrenner, Stimming, MR G, Rodriguez JR. super cool natuurlijk! Nu ga ik weer verder met HEY! en EC gaat er toch ook weer aan komen als alles meezit maar dan gaan we waarschijnlijk alleen vinyl doen"

Een concept die je hebt bedacht, genaamd Kweekvijver,  spitst zich veel toe op het ontdekken van ruwe diamantjes. Hoe ervaar je het werken met nieuwe talenten?


"Het idee was om jongens een kans te geven zonder dat we keken naar status of likes of producties. Ik luister alle mixen en kies dan diegene eruit waar ik wat mee kan. De eerste editie ooit was in studio 80 en ik vergeet nooit de blik van Lewski die prime time had gedraaid, hij keek zoals ik keek na mijn 1e keer Ibiza of eerste Keer Nighttown of eerste keer Studio 80:) intens blij!"
 
Welke van die ruwe diamantjes moeten wij de komende tijd goed in het oog houden?


"Van het eerste kweekvijver jaar Bob Caro, Chris Stussy en Lewski. Van vorig jaar Budakid en dit jaar beginnen we einde van deze maand met de vijver open te gooien. Het mixen luisteren kost een hoop tijd, maar ik vind het wel mooi om te horen wat er nu weer voor talent tussen zit"
 
In de afgelopen stukken van de Poema RAW – blog, werd er ook een kijkje geworpen op de ontwikkeling van de dancewereld in de algemene zin. Na dertig jaar in het vak gezeten te hebben, heb jij bijna alles meegemaakt. Hoe heeft de scene zich, in jouw ogen, ontwikkeld?


"Het is absoluut is veel professioneler er gaat veel mer geld in om. Het is zo wijd verspreid in alle hoeken van de samenleving en de beleving is op zoveel manieren terug te vinden in alle communicatie, dat is echt ongelooflijk! Helaas ben ik geen Nostradamus, dus ik heb dit niet gevoeld of voorspeld anders was ik, denk ik, de nieuwe Bill Gates of vooruit Steve Jobs geweest :)"
 
Wij beschouwen jou als een ware artiest, zo weet jij je uit te voeten te kunnen met niet alleen techno, maar ook house, tech-house en verschillende substromingen. Welke van die sounds vind jij momenteel het meest interessant?


"Er is zoveel goede muziek in alle genres, zoveel toffe producers en die wil ik allemaal aan bod laten komen in 1 set, en dat is altijd een opgave. Maar wel een mooie uitdaging. Ik heb niet echt 1 sound waar ik nu vol voor ga, ik vind de jacking sound van Clone te gek maar ook de sfeervolle shit van Tom Trago is super of in de Ukhouse hoek zitten ook toffe producers maar ook labels als Bpitch is nog steeds tof, kortom keuze stress :) "
 
Last but not least, je hebt er al dertig jaar op zitten, maar Michel de Hey is nog steeds niet te missen. Waar zie jij jezelf over ongeveer 10 jaar? Ga je dan meer de richting op van de organisatorische kanten van de scene of houd je jezelf het liefst nog bezig met de vele artistieke zijden van het muzikale spectrum?


"Ik denk altijd over 5 jaar doe ik vast wat anders, misschien een eigen radioshow op 3 fm( die mogen mij altijd bellen :) ), of meer in de organisatie van feesten , of begeleiding van nieuwe jonge artiesten maar als ik dan 5 jaar verder ben dan is draaien nog steeds het tofst en ligt daar mijn ziel en zaligheid in. dus ik plan niks meer."


Michel de Hey is nog lang niet weg te denken uit de scene. Zo kunnen wij alvast ons gaan opmaken voor heel veel nieuwe muziek. Een aantal solo tracks, een samenwerking met Kweekvijver held Budakid en wordt er onder andere momenteel gewerkt aan een track met Gabriel Ananda. 2016 belooft wederom een mooi jaar te worden voor Michel!