44BASS, dope muziek met een sick geluid en een sicke sfeer

een interview met Wouter S

In aanloop van het knallende concept aankomende vrijdag, 44BASS, hebben wij een kort interview met niemand minder dan Wouter S gedaan. Hij heeft zich uit gelaten over onder onderwerpen als het concept van 44BASS, zijn label 44Records en de Utrechtse scene.

"Hoe is het concept voor 44BASS ontstaan? Het is inmiddels bekend dat vooral Engelse artiesten de revue passeren, maar is dat ook echt typerend voor een 44BASS-lineup?"

44BASS staat eigenlijk voor het landnummer van de UK, dus die "44" is eigenlijk UK (UK-sound, red).  Die zware wobbly basslines spraken me echt al heel lang aan en draaide ik al erg vaak in m'n sets. Het gemis van deze sound in de Utrechtse scene en de toenadering van Arnout, die graag wou dat ik wat in de Poema ging doen, kan eigenlijk gezien worden als het ontstaan van het concept. Het is zeker typerend voor een 44BASS line up dat er in ieder geval 1 á 2 headliners uit de UK komen. In het begin hebben we ook nog wel eens een deephouse artiest erbij gezet, maar dat stond me niet zo aan én sloeg ook niet echt aan op het publiek, gelukkig ;).

"44BASS laat zich vooral kenmerken door de UK-house/garage invloeden. Is die specifieke sound ook echt waarnaar je op zoek bent bij het boeken van de artiesten?"

Ja zeker, met de voetnoot dat het wel in de breedste zin van het woord is. Ik wil graag neerzetten wat ik dope vind. De b2b set die ik laatst bijvoorbeeld met Benny Rodrigues in de Poema deed, was een droom die uit kwam en eigenlijk hebben we vrijwel alles behalve UK House & Garage gedraaid. Gelukkig hadden Jeremy Sylvester en Firdjel Medar dat gedeelte al goed voor hun rekening genomen. In the end gaat het mij vooral om de vibe die er hangt, de vibe die er bij 44BASS hangt is altijd heerlijk. Mensen gaan keihard los en weten meestal ook wel wat ze te wachten staat. Of dat nou met een grote naam als Hannah Wants is of met een voor Nederlandse begrippen ietwat onbekendere naam als bijvoorbeeld DJ Haus is.

"De succesformule van 44BASS wordt in onze ogen bepaald door, onder andere, een goed evenwicht te vinden tussen de commerciële waarde van de artiesten en de sound die hen kenmerken. Komt deze overeen met de succesformule die jij voor ogen hebt of kan je deze beter definiëren?"

Het succes zit hem, denk ik, vooral in de vibe die er elke keer hangt. Tuurlijk het feit dat we grootheden als DJ EZ, Bicep, Hannah Wants, Shadow Child etc. gehad hebben speelt zeker mee, maar mensen blijven altijd enthousiast en melden zich altijd weer massaal aan voor de volgende editie zonder dat er ook maar iets van info naar buiten gebracht is. Dat vind ik altijd heel mooi om te zien. Verder doen we niet al te veel poespas, eigenlijk spendeer ik het volledige budget aan de artiesten dus geen fancy after-movie, geen fancy aankleding, geen leuke goodie's etc. Nee, bij 44BASS gaat het om 1 ding, dope muziek op sick geluid met een sicke losgaande sfeer.

"Inmiddels is jouw sound als artiest aardig UK geworden, kan dit worden toegerekend aan het ontstaan van 44BASS als concept? Hoe heb je daarin jouw ontwikkeling doorgemaakt?

Mijn sound werd al een tijd erg beinvloed door de UK Garage en "echte" house. Ik zocht dag en nacht naar de dopeste house, techno, garage etc. Sinds ik met 44BASS bezig ben, kan ik niet ontkennen dat m'n sound nog meer richting UK House/Bass/Garage is gegaan. Het is hetgene waar ik heel erg van houd. Maar dat betekent niet dat ik enkel en alleen dat draai of me daar blind op staar. Ik blijf ten allen tijden house draaien in de breedste zin van het woord. Eigenlijk meestal een mix van rauwe house, uk garage en techno. Het is namelijk wel zo dat, sinds ik 44BASS organiseer, ik steeds meer support vanuit de UK krijg. Daar ben ik enorm blij mee. Zo heeft Shadow Child me 2 maanden geleden uitgenodigd voor een guest mix op RinseFM, heb ik een podcast voor Feel My Bicep mogen doen en komt er een release op het label van Waze & Oddysey aan. En niet te vergeten 22 september mag ik guestmixen bij BBC 1!

"Wie zijn voor jou ook de artiesten waar wij momenteel goed rekening mee moeten houden in de UK-house scene? En welke artiesten daarbuiten?"

Eigenlijk houd ik artiesten/platen altijd een beetje geheim. Dit om de exclusiviteit van m'n sets en track selectie te waarborgen. Maar ik zou vooral My Nu Leng, DJ Q, DJ Haus vanuit de UK in de gaten houden. In Nederland ben ik heel erg fan van William Caycedo. Meer dan dit krijgen jullie momenteel niet uit me ;).

"Jij hebt een nieuw label in het leven geroepen, 44Records, is dit een label die zich dan alleen toespitst op de UK-house sound?"

Daar kan ik heel kort en bondig over zijn. Nee. 44RECORDS is een label die 300 vinyls gaat uitgeven per release en er komt muziek op uit die ik gewoon heel erg leuk vind. Of dat nou hiphop, house, techno, minimal, smartlappen of hardcore is. Kan wel verklappen dat ik een paar hele dope grote (UK) artiesten rond heb voor 44RECORDS maar meer hierover snel... De eerste release zal denk ik de maand na ADE (Amsterdam Dance Event, red) zijn.

"Hoe zou jij zelf, als grote held van de Utrechtse scene, de Utrechtse scene kunnen definiëren? Wij zijn inmiddels bekend met artiesten als Locklead, Samuel Deep en de Slapfunkmovement, maar wat typeert volgens jou de Utrechtse scene?"

First of all, wil ik mezelf niet bestempelen als grote held van de Utrechtse scene. De Utrechtse scene voelt voor mij eigenlijk al jaren als één grote familie. Het is eigenlijk een groot dorp, iedereen kent elkaar. Dat is wat voor mij Utrecht typeert. Het is, zoals, een maat van mij altijd zegt, heel erg real.  Verder muziekwise wil ik daaraan toevoegen dat Julian Alexander erg goed bezig is met z'n muziek, spoiler alert 12 december sluit ik b2b met hem af op de 2 Year Anniversary van 44BASS. Locklead is m'n broeder, die is ook erg lekker bezig, trots op hem. Verder denk ik dat dit wel de Utrechtse underground heads zijn. Verder kunnen wij, onder de Slapfunk movement, natuurlijk ook Anil Aras scharen die heeft zo ongelooflijk veel vette tracks gemaakt die nog niet uitgekomen zijn, denk dat we binnenkort weer veel van hem gaan horen. Verder mogen we ook Paul Boex (Abstract Division/Smeerboel, red.) en Jorn Lukaszsyck (BASIS/Nachtcollege, red.) niet vergeten. Deze 2 mannen programmeren heel dope en gedurfd de laatste tijd. Iets wat in mijn ogen erg goed is voor de Utrechtse scene die volgens sommigen "op z'n gat ligt". Iets waar ik de afgelopen jaren weinig van gemerkt heb. De vibe die in de Utrechtse clubs hangt is voor sommige steden eentje om jaloers op te zijn.